Wat is een limousine?

Een Limousine is een verlengde uitvoering van een bestaande sedan auto, veelal bestuurd door een beroepschauffeur ten behoeve van het gelijktijdig vervoeren van meerdere personen.

wat is een limousine?informatie over een limousine

Althans, tegenwoordig bedoeld men dit als men spreekt van een limousine. De werkelijke betekenis van het woord Limousine gaat verder terug in de tijd en begon reeds in de 18e eeuw. Aanvankelijk zijn de Limousines ontwikkeld voor de welgestelden en is het vervoer per limousine begonnen als paardenkoets, verguld in goud en getrokken door de meest sierlijke paarden.

Het woord limousine is een vrouwelijke bijvoeglijk naamwoord en stamt af van het woord Limoges, de Franse provincie waar het allemaal begon. Kenmerk aan limousines is vaak dat de bestuurder zich in een afgezonderd compartiment bevind ten opzichte van de passagiers om zo de privacy van de passagiers te waarborgen.

Later begin 19e eeuw, na de paardenkoetsen vonden de auto-limousines hun intreden in 1902. Toen zat de bestuurder nog buiten en de passagiers overdekt binnen in de limousine. Men kwam op de naam ‘limousine’ omdat de overkapping van de eerste limousines veel leek op de op de mantel die men droeg in Limoges Frankrijk. In 1928 werden er Amerika Arkansas limousines gemaakt. Ze werden daar "bigband-bussen" genoemd omdat gebruikt werden gebruikt om beroemde bandleiders met hun orkesten en instrumenten te vervoeren door de USA.

Medio 1935 kwamen er steeds mee limousines zowel in Frankrijk, later heel Europa en in Amerika. Limousines werden toen vooral gebruikt voor hotelgasten naar de havens te vervoeren. Ook bestanden er toen al rondritten met Limousines ten behoeve van toeristische tours. Zo werden ook de alternatieve benamingen zoals "Airporter en Stretchcoach" geboren. Na de groei in populariteit van deze voertuigen zagen we ook steeds vaker limousines terug op de filmset. Eerst nog om het personeel van en naar de set te vervoeren maar later was de limousine ook vaak op het witte doek te zien. Een beetje VIP kwam wel aanrijden in een Limousine waarmee in de 19e eeuw de limousine geprezen werd als hoogwaardig transportmiddel voor de rijken.

Haverwege 19e eeuw kon het dan ook niet achterblijven dat de President van de United States zich liet vervoeren in een limousine.
Speciaal voor het Witte Huis gemaakte Limousines passeerden de revue. Zwaar gepantserde limousines waren hiermee een feit.

Ook werden er toen limousines als rouwauto gebouwd op het chassis Cadillac en Oldsmobile. De limousines werden steeds populairder. Om gezellig samen op stap te kunnen en toch een glaasje alcohol te kunnen nuttigen is de limousine uitermate geschikt. Het is daarom dat de limousine ook een gelieft vervoermiddel is in de uitgaanswereld.

Naast een voertuig met afgesloten vervoerscompartiment is er ook een runderras welke genoemd is naar de streek Limoges in Frankrijk. De Limousine koe heeft een bruine vacht en staat bekend om de goede kwaliteit van het vlees. Bovendien is de limousine koe een opmerkelijk mooi ras.

Dan nog wat te vertellen over de Limousine bouw. James W. Packard uit Ohio ontwikkelde een phaeton van 1400 pond

Winton verkocht die op 24 maart 1898 waarbij hij beweerde dat hij hiermee de eerste Amerikaan was die een benzineauto voor de verkoop fabriceerde. Later werd duidelijk dat deze eer eigenlijk toebehoorde aan Duryea want de verkoop van Winton was welliswaar de eerste die een commerciële productie signaleerde maar Duryea was in werkelijkheid net iets eerder met de verhandelbare benzine auto. De twaalfde te produceren Winton Limousine werd verkocht aan meneer James W. Packard uit Warren (Ohio) die klaagde dat de prestaties van de auto ondermaats waren 'Als u dat zo vind meneer Packard, waarom bouwt u dan zelf geen snellere auto' zou er toen door Winton gezegd zijn. 'En dat zal ik doen geschieden meneer Winton' vertelde  Packard. En dat deed hij ook. Alexander Winton bedacht zich al zich al snel dat het opzetten van snelheids- en afstandsrecords de  effectiefste manier was om zijn met Packard te dueleren. Ook waren de race wedstrijden die hier uit voortkwamen het ultieme reclame middel om hun limousines te promoten. In 1897 reed Winton van Cleveland naar New York in de snelste tijd en hij  herhaalde zijn prestatie in April of Mei 1899. In dit jaar verwierf Winton internationale bekendheid. Fernand Charron was de  winnaar van de race van Bordeaux naar Parijs en daagde iedereen uit om naar Amerika te komen om daar met Winton te duelleren. De gekozen afstand was 1000 mijl. Elke coureur zou 10.000 zou inzetten en de winnaar ging met de totale inzet naar huis. In die tijd ging dit om enorme bedragen vergelijkbaar met nu zo’n hal miljoen euro per inzet. Charron accepteerde de voorwaarde en deponeerde 10.000 frank bij het postkantoor in New York. En zo geschiede het dat Winton er na zijn overwinning met de buit vandoor ging in zijn. Tot zover dit zijspoor over limousines en de autosport.


Uiteindelijk gaat het hier over, Wat is een Limousine?  Een Limousine is een verlengde uitvoering van een bestaande sedan auto waarbij de passagiers in een afzonderlijk compartiment bevinden om maximale privacy te waarborgen.

Terug naar FAQ / Vraag en antwoord / Begrippenlijst

 

Offerte aanvragen